• FilmHUB OOST

Begrijpend leren kijken in Masterclass Film #1

Online leren dat een goede filmles belangrijker én eenvoudiger is dan je denkt? FilmHUB OOST ging het aan met tweede- en derdejaarsstudenten van de pabo. Onder leiding van filmdocent Esther Fluijt zijn de studenten gestart met het ontwerpen van een eenvoudige filmles en verdiepen ze zich in praktische tools en leermiddelen die er voor leerkrachten en leerlingen beschikbaar zijn.

In het klaslokaal worden beelden al veel ingezet, maar niet elke leerkracht weet hoe ze een leuke filmles kunnen geven, waar geschikt lesmateriaal te vinden is of ze vinden het moeilijk om hun leerlingen hierover iets te leren “omdat kinderen vaak de iPad beter begrijpen dan zijzelf”. Daarom wilde de pabo van de HAN graag samenwerken met FilmHUB OOST om in drie masterclasses toekomstige leraren te leren hoe ze hun leerlingen beelden kunnen leren duiden en in een context kunnen plaatsen, oftewel filmtaal leren ‘lezen’.


Vanwege corona vond de eerste masterclass van 24 april via een online variant plaats. Spannend, maar met mooie resultaten door zeer geïnteresseerde en actieve studenten.


Crash Course Film

In de eerste online masterclass kregen de toekomstige leerkrachten een mini crash course film: wat is film in essentie? Verschillende soorten shots, kadrering, perspectieven, het Kuleshov-effect en montage: alle belangrijkste aspecten van film kwamen voorbij. Ook gingen studenten via Nearpod in gesprek met elkaar over hoe zij beeld in hun lessen gebruiken en werd er een storyboard ingevuld. De studenten kregen praktische opdrachten, zodat ze hun nieuw opgedane kennis in hun toekomstige lessen meteen in praktijk kunnen brengen.



Begrijpend kijken

Als opdracht voor de volgende bijeenkomst kijken de studenten een korte jeugddocumentaire via Film in de Klas, ZappDoc of 2Doc. Daarna kiezen ze één van de filmische aspecten die worden uitgelegd in het Schooltv programma Wat Kijk Je Nou? 


Binnen dat thema bedenken ze een korte opdracht voor hun klas. Om inspiratie op te doen bekijken de studenten een voorbeeldles op het digitale platform LessonUp. Daarin staan de keuzes van de filmmaker en het effect op de kijker centraal, bijvoorbeeld: “Wat is de invloed van de muziek op dit fragment? Waarom heeft de regisseur juist deze muziek bij dit fragment gekozen?” Of: “Waarom heeft de regisseur op dit moment van dichtbij gefilmd? Waarom koos de filmmaker ervoor om op deze locatie te filmen?”. Door hier bewust mee aan de slag te gaan wordt het begrijpend kijken steeds vanzelfsprekender! 


Er staan nog twee masterclasses op de planning, waarin een vervolg wordt gemaakt op de opdrachten bij de documentaires en waarin de studenten uiteindelijk zelf aan de slag gaan met het maken van een korte film. Want: je leert pas echt hoe film werkt door er zelf één te maken.


MEER WETEN, VRAGEN OF OPMERKINGEN?

Wil je meer weten over een onderwerp dat in dit artikel aan bod is gekomen? Heb je vragen of opmerkingen over het artikel? Neem dan contact met ons op via filmhub@lux-nijmegen.nl of 024-3818122.


024 3818122

  • Instagram
  • Facebook
  • Grey LinkedIn Icon

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?  Schrijf je hier in. 

©2019 by FilmHUB OOST