• Marlijn

Filmtraining voor docenten

In samenwerking met FilmHUB GLD heeft vakdocent en filmmaker Michiel Vaanhold, samen met educatiemedewerkers en vakdocenten Esther Fluijt en Susanne Beckers, een training Film verzorgd voor docenten van het Montessori College in Nijmegen. In deze blog lees je hoe dat ging.


MICHIEL VAANHOLD

De naam Michiel Vaanhold kun je kennen van onze eerdere blog over FilmUP#1. Hij is een filmmaker en vakdocent en heeft samen met Stichting Bekijk ’t het project ‘Film in je vak’ uitgezet op het Johannes Fontanus College in Barneveld. In het lestraject worden leerlingen gestimuleerd de informatie uit de lessen (anders) te verwerken, doordat ze zélf moeten filmen. Leerlingen zetten de lesstof om in film, waardoor leren betekenisvoller wordt. Een voorbeeld daarvan is het maken van een stopmotion filmpje over de ademhaling bij biologie.


WIE IS WIE & WIE DOET WAT

Om een idee te krijgen wie hij voor z’n neus heeft, begint Michiel de training met een voorstelronde. Docenten van verschillende disciplines nemen deel aan de training. Er is een docent techniek aanwezig, maar ook docenten natuurkunde en Nederlands. De mate waarin film al door de docenten in de klas werd ingezet, verschilde zeer: een docent natuurkunde liet haar leerlingen vlogs maken, maar Nederlands docent had nog nooit van iMovie gehoord. Toch beamen alle docenten dat leerlingen een bepaalde ‘angst’ voor film hebben. En dan met name om vóór de camera te staan. Michiel geeft een tip:


“Ik probeer altijd aan het begin van de les het vertrouwen van de leerlingen te winnen, door meteen duidelijk te maken dat iedereen in beeld zal komen en dat niemand belachelijk zal worden gemaakt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de IPad via een hdmi-kabel aan het digibord te koppelen en één voor één de leerlingen te filmen. Ze zijn dan direct te zien op het grote scherm en dat neemt een drempel weg voor later in de les.”



VOORBEELDEN FILM IN JE VAK

Michiel laat sprekende voorbeelden van zijn project 'Film in je vak' zien, om de docenten een idee te geven van de mogelijkheden. Door middel van een stop motion filmpje hebben leerlingen de werking van de ademhaling gevisualiseerd voor biologie en in een Engelstalige documentaire interviewen leerlingen de karakters uit het boek over Huckleberry Finn. Het is een andere manier van informatie verwerken, waardoor leerlingen de stof beter begrijpen en onthouden. De voorbeelden wakkeren het enthousiasme bij de docenten aan: “Wij juichen dit soort dingen toe! Dit is toch geweldig?”.


Toch ontstaat aan de hand van de voorbeelden een discussie onder de docenten. Hoe verwerk je dit nou in je lessen? En hoelang duurt dat dan? Hoe kun je leerlingen hiervoor enthousiasmeren? Deze onzekerheid houdt de docenten tegen om film nu al in hun lessen in te zetten. Ze hopen dat deze training hun zorgen enigszins weg kan nemen.


ZELF AAN DE SLAG

Om in te spelen op de zorgen van de docenten, laat Michiel hen zélf een film maken. Hij vertelt over het effect van verschillende soorten shots, montage en geluid. Daarna verzinnen de docenten samen een verhaal. Door middel van een storyboard wordt de film vormgegeven. Bij de docenten begint het te dagen en er komen goede ideeën naar voren: "Als we hem nou vanuit kikkerperspectief filmen, dan lijkt hij machtiger." De Nederlands docent die nagenoeg geen kennis heeft van film, krijgt de iPad in haar handen geduwd. Zij mag filmen. Na wat fantastisch acteerwerk staan alle shots erop en gaan we terugkijken. Maar wat blijkt: de shots zijn helemaal niet opgeslagen. Dit soort fouten kunnen ook gebeuren als je met leerlingen gaat werken. De docenten vinden het fijn dat het nu gebeurt, zodat ze weten hoe ze het kunnen voorkomen.



VRAGEN VANUIT DOCENTEN

Om de dag zo informatief mogelijk te maken, inventariseert Michiel wat er nog meer speelt onder de docenten: waar willen ze nog meer over weten? Uit de reacties ontstaat een mooie - en ambitieuze - lijst van onderwerpen. De docenten willen graag meer weten over het toepassen van een green screen, het maken van een stop motion filmpje, het integreren van verschillende technieken, het toepassen van en audio en tot slot willen ze weten hoe ze een film nou het beste kunnen begeleiden en beoordelen. In sneltreinvaart worden alle onderwerpen behandeld. Het green screen blijkt een hit, onder andere - of misschien met name - vanwege de hilariteit die het veroorzaakt.



TOEKOMSTPLANNEN

De docenten voelen zich zekerder, beter geïnformeerd en geïnspireerd na de dag. Er ontstaan ideeën voor de toekomst: een kunstdocent en een docent techniek slaan de handen ineen om een instructiefilmpje houtzagen te maken, een andere kunstdocent wil film inzetten als middel om haar leerlingen een portfolio te laten maken en alle docenten onderstrepen de meerwaarde van het inzetten van film bij alle vakgebieden. Over een tijdje zal er een vervolg plaatsvinden van de training. Hopelijk kunnen de docenten dan vertellen over het succes van hun ideeën.


MEER WETEN, VRAGEN OF OPMERKINGEN?

Wil je meer weten over een onderwerp dat in dit artikel aan bod is gekomen? Heb je vragen of opmerkingen over het artikel? Neem dan contact met ons op via filmhub@lux-nijmegen.nl of 024-3818122.


#masterclass

024 3818122

  • Instagram
  • Facebook
  • Grey LinkedIn Icon

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?  Schrijf je hier in. 

©2019 by FilmHUB OOST