• cdehommel

IN DE KLAS BIJ ... Filmdocent Lukas Evers

In ‘In de klas bij…’ kijkt FilmHUB OOST mee met een bevlogen filmleraar die in zijn lessen veel met filmeducatie doet. Dit keer zijn we in de klas bij Lukas Evers, docent Kunst op het Veluws College Walterbosch in Apeldoorn. In zijn klaslokaal bouwde hij een prachtige filmstudio met een green screen en professionele apparatuur. Zijn leerlingen wonnen met hun films de eerste prijs in de categorie muziek en fictie tijdens het Nationaal Filmfestival voor Scholieren (NFF).

“Samen met andere collega’s ben ik enorm trots dat onze leerlingen de eerste prijs hebben behaald tijdens het NFFS. Ze hebben het verhaal dat ze wilden vertellen, heel goed in beelden vertaald. En eigenlijk iets heel kleins heel mooi uitgewerkt."

“Film is altijd multidisciplinair: iedereen kan zijn eigen talent erin kwijt”

“Het is echt ontzettend leuk en fantastisch om leerlingen met film te laten werken. Wat ik er zo fijn aan vind, is dat ze een verhaal kunnen omzetten naar een film. Je kunt een verhaal ook via een andere kunstvorm laten zien, maar de meeste leerlingen zijn gretig naar film.” Volgens Lukas komt dat omdat filmeducatie multidisciplinair is. “Ik vind het fijne groepsopdrachten waarbij iedereen een rol kan vervullen en moet samenwerken. Als een leerling niet wil filmen, dan kan hij misschien alles gaan regelen of gaan acteren. Of tekeningen maken die in de film gebruikt worden. Bij de winnende film van NFFS hebben eigenlijk vier leerlingen met ieder hun eigen discipline samengewerkt: een violiste, een danser, een cameraman en iemand die alles regelde.”


FILMEDUCATIE VOOR ALLE LEERLINGEN

Op het Veluws College Walterbosch krijgen alle leerlingen bij het vak Kunst te maken met film. Het is ingebed in de lessen. ”Leerlingen moeten bijvoorbeeld een eindopdracht maken en kiezen er dan voor om er een film van te maken. Ze beginnen bijvoorbeeld met beeldende kunst of maken muziek en theater en maken daar dan uiteindelijk een film van. Bij de Erasmus opleiding (VWO-plus) maken de leerlingen elk jaar een film. Bij CKV hebben ze een module film waarbij ze ook filmgeschiedenis en theorie krijgen."

"Doordat leerlingen al in de brugklas een film maken, zie je spin-offs. Dan gaan leerlingen die bij biologie een instructie moeten maken, de instructie filmen en er een instructiefilm van maken. Vaardigheden die ze bij een ander vak geleerd hebben, passen ze dan toe bij een ander vak.”

Het ergste wat er kan gebeuren, is dat een film mislukt

“Ik begin filmlessen altijd met actie. Ik laat mijn leerlingen in de eerste week meteen een film maken. Daarna laat ik ze in de aansluitende weken nog een keer de film maken. Ik bespreek dan de film die ze maakten, geef tips en stel vragen over de keuzes die ze gemaakt hebben. Ik vraag ze eigenlijk om de film nog eens te maken, maar dan serieuzer en professioneler. Ik geef ook suggesties over de montage en het geluid en ik wijs hen op de planning: wanneer gaan ze wat draaien en welke apparatuur gaan ze gebruiken.”


GEWOON DOEN

"Sommige docenten vinden het spannend om met filmeducatie aan de slag te gaan. Ze vragen zich af hoe regel ik dan camera’s, etc. Maar dat hoeft helemaal niet: leerlingen kunnen ook met hun smartphone filmen en via bijvoorbeeld iMovie monteren. Ik zeg altijd: je moet het gewoon doen! Niet bang zijn. Het ergste wat er kan gebeuren is dat een film mislukt. Maar dat is dan ook echt het ergste. En uiteindelijk is het voor leerlingen juist fijn om te zien dat een film mag mislukken, dan kan het daarna alleen maar beter worden omdat je ervan geleerd hebt."




MEER WETEN? VRAGEN OF OPMERKINGEN?

Wil je meer weten over een onderwerp dat in dit artikel aan bod is gekomen? Heb je vragen of opmerkingen? Laat het ons weten via info@filmhuboost.nl of 024-3818122.



024 3818122

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?  

Schrijf je hier in. 

2016-Concordia-logo-Film-Theater-Beelden

©2020 by FilmHUB OOST