• FilmHUB OOST

IN DE KLAS BIJ: Grote Broer

Er bestaan veel mooie filmeducatieprojecten in Overijssel en Gelderland, die we graag met jullie delen. Deze keer hebben we het over Grote Broer in Zwolle. We spraken met Evelien Siekerman, adviseur educatie, over een hoe een filmworkshop er bij Grote Broer uit ziet en hoe zij de toekomst van filmeducatie zien. Ook benieuwd naar andere aanbieders in jouw regio? Bekijk hier onze infographic met aanbod uit Gelderland en Overijssel.

Wat is Grote Broer?

Samen met de leerkrachten wil Grote Broer leerlingen de ruimte geven om ze kunst op hun eigen manier te laten beleven. Ze niet achterover laten leunen, maar ze op hun puntje van de stoel laten zitten en het experiment laten aangaan. Grote Broer doet dit door het organiseren van workshops, lessenseries en dagprojecten in het primair onderwijs. Ze organiseren dit voor verschillende disciplines, waaronder film en digitale media.


Grote Broer slaat een brug tussen de school, de kunst en de realisatie. Ze halen hun energie uit het actueel houden van hun kennis. Zowel landelijk als lokaal weten zij wat binnen de kunst, cultuur en het onderwijs speelt. Vanuit dit aanbod van nieuwe technologieën en kunstvormen pikt Grote Broer de meest fascinerende eruit. 


Grote Broer vindt de match tussen workshop, school en workshopdocent hiervoor belangrijk. Ze gaan vaak eerst ter kennismaking naar een school, voor een persoonlijk gesprek en het luisteren naar de verhalen van een school. Op deze manier kunnen ze een plan op maat maken en komen ze in actie.


Een workshop van Grote Broer

Grote Broer heeft verschillende workshops die aansluiten bij film- en beeldeducatie, zoals de workshop Vloggen, Virtual Reality, Filmtechnieken, Sprookjesfilm, Stop Motion en Videodagboek. Elke workshop is uniek en kan per docent verschillen, maar de ‘rode draad’ is altijd hetzelfde. Evelien vertelt hoe een workshop Filmtechnieken eruit ziet: “Tijdens de workshop wordt er tijdens de introductie stil gestaan bij de geschiedenis van film. Een stukje van de eerste film wordt getoond en besproken, want hoe is die gemaakt? Vervolgens wordt er aandacht besteed aan de technieken van film; licht, shots, geluid, compositie. De technieken worden besproken aan de hand van een film, zodat leerlingen snel een koppeling kunnen leggen. Dan gaan de leerlingen aan de slag met een opdracht; ze maken een klein verhaal van ongeveer 3 scènes (begin, midden en eind) en verwerken in de 3 scènes de technieken die ze net hebben geleerd. Met het verhaal bedenken ze wat ze willen overbrengen en op welke manier je dat goed op beeld tot uiting kunt laten komen. De docent geeft hier, indien nodig, nog feedback en volgens mogen de leerlingen aan de slag om te gaan filmen. Daarna krijgen ze een korte uitleg over monteren, veel leerlingen pikken dit snel op, en wordt het gemaakte materiaal gemonteerd en klassikaal aan elkaar getoond.” Deze workshops worden gegeven door workshopdocenten, professionals van Grote Broer met veel ervaring en kennis binnen het vakgebied en het onderwijs. 


“Het belangrijkste dat wij willen overbrengen is dat leerlingen zien hoe een film eigenlijk in elkaar steekt, wat komt er allemaal bij kijken om een film te maken, welke technieken worden gebruikt. Dat film eigenlijk kleine korte stukjes zijn die aan elkaar worden geplakt en door variatie en de manier waarop je iets in beeld brengt, het een film kan worden.”, vertelt Evelien. Bij het geven van een workshop kijken ze naar de wensen van een school. Als ze op deze school met een bepaald thema werken, dan passen ze de workshops aan zodat het aansluit bij het thema. “Een concreet voorbeeld is de Kinderboekenweek, hier ontwikkelen we altijd specifieke workshops voor, zoals een workshop Vloggen.”

De toekomst van kunsteducatie

Tijdens een workshop is er altijd een leerkracht van de school aanwezig. Op het moment dat de leerlingen bezig zijn met een opdracht of voor of na de les, spreekt Grote Broer altijd even met de leerkracht over de workshop. Ze willen de leerkrachten meegeven dat ze vaak zelf ook op een vrij laagdrempelige een les kunnen voorbereiden door middel van filmeducatie of andere kunsteducatie. “Vaak denken leerkrachten dat ze dit zelf niet kunnen. Het is in deze tijd goed als leerkrachten de basis aanbieden van filmeducatie aan leerlingen en dat een professional aansluitend een workshop kan geven om voor verdieping te zorgen.”, vertelt Evelien. 


Naast filmeducatie wordt ook vaak mediawijsheid gekoppeld aan de filmworkshops, omdat dit een steeds grotere rol speelt in de samenleving. De focus gaat niet alleen om de technieken, maar ook om de bewustwording en het omgaan met beeldmateriaal. “Leerlingen krijgen les in verschillende talen, maar in beeldtaal wordt geen les gegeven.”, vertelt Eveline. Met hun workshops gericht op filmeducatie willen ze ook de nadruk leggen op beeldtaal en niet alleen techniek. Leerlingen krijgen tegenwoordig zoveel informatie binnen via beeld. Grote Broer vindt het daarom belangrijk dat leerlingen weten hoe iets gemaakt wordt, kennis opdoen van hoe film en beeld werkt, vaardigheden ontwikkelen en de bewustwording creëren of alles wat ze zien wel echt is, de leerlingen leren kritisch te kijken. “We zetten onze workshops dus ook maatschappelijk in, om kinderen ‘de gevaren’ van vloggen en filmen te laten zien. Die maatschappelijke koppeling en bewustwording zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden en wellicht dat filmeducatie met meer media gemixt gaat worden.” vertelt Evelien. Aan leerlingen die geïnteresseerd zijn in film wil ze meegeven: “Doen, uitproberen en lekker aan de slag gaan!”


MEER WETEN, VRAGEN OF OPMERKINGEN?

Wil je meer weten over een onderwerp dat in dit artikel aan bod is gekomen? Heb je vragen of opmerkingen over het artikel? Neem dan contact met ons op via info@filmhuboost.nl of 024-3818122.


#indeklasbij #workshop #po #filmeducatie

024 3818122

  • Instagram
  • Facebook
  • Grey LinkedIn Icon

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?  Schrijf je hier in. 

©2019 by FilmHUB OOST