• Geertje

IN DE KLAS BIJ: leraar Maurice

Maurice Ermen is leraar groep 7/8 bij OBS de Uitvinding in Enschede, én genomineerd geweest voor Filmleraar van het Jaar (2019). Hij zet film op veel verschillende manieren in bij zijn lessen. En dat komt in deze tijd van online lesgeven op afstand heel goed uit. In dit interview geeft hij een aantal tips voor andere leraren die met film of met het maken van beelden aan de slag willen gaan.

Hoe bevalt het lesgeven op afstand?

Het zou een beetje gek zijn om hier ‘goed’ op te antwoorden, want het is natuurlijk verre van ideaal om les op afstand te moeten geven, zonder je leerlingen te kunnen zien en goed te begeleiden. We doen ons best en proberen er het beste van te maken. Bij ons op De Uitvinding heeft iedere leerling een eigen device, waar we dagelijks mee werken. Hierdoor lukte het ons om als team binnen een paar uur afstandsonderwijs op poten te krijgen en te communiceren met leerlingen en ouders over wat we verwachtten. We roeien met de riemen die we hebben! Voordeel is dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en dus ook veel van elkaar kunnen leren.


Wat mis je het meest aan het niet fysiek lesgeven in de klas?

Het contact met de leerlingen is het eerste wat je nu mist, de leerlingen kunnen ‘zien’, letterlijk en figuurlijk. Even een geintje maken, een high five geven, iets vertellen aan de klas, een leuk spel doen samen, dat zijn de contactmomenten die je nu mist.

Het is ook best raar dat je elkaar een fijn weekend hebt gewenst op 13 maart en eigenlijk sindsdien niet meer in de klas bent geweest. Dat is een vrij abrupt ‘tot ziens’. Via Microsoft Teams, wat wij als school als middel gebruiken om te videochatten met leerlingen, kunnen we toch op een visuele manier contact hebben met de leerlingen zelf.


Zijn er ook voordelen van het lesgeven op afstand? Zo ja, welke?

Gek genoeg zet het je in een hele andere modus dan normaal. Je wordt eigenlijk verplicht om out of the box en creatief te denken. Het is een situatie die je moet accepteren en je moet het er maar mee doen. Je ziet ook ineens dat bijvoorbeeld de collega die eerder niks moest hebben van nieuwe media nu ineens wil weten hoe je instructiefilmpjes het beste kunt opnemen! Het geeft wel een gevoel van ‘de schouders er samen onder zetten’. We proberen er het beste van te maken en daar groeien weer hele mooie ontwikkelingen en ideeën uit, die ook nog eens met elkaar worden gedeeld via social media! We doen het samen.


Het geeft wel een gevoel van ‘de schouders er samen onder zetten’. We proberen er het beste van te maken en daar groeien weer hele mooie ontwikkelingen en ideeën uit, die ook nog eens met elkaar worden gedeeld via social media!

Zet jij nu film of video in bij je lessen?

Op het moment van schrijven van deze blog zijn we als school nog maar twee weken onderweg, we zetten op dit moment nog vooral in op de leervakken (taal, rekenen bijvoorbeeld). Toch hebben we ook al film ingezet op een aantal manieren. Zo hebben we in de eerste week de kinderen uitgedaagd om een #stayathomechallenge te maken, dit te filmen en ons toe te sturen. Dit hebben ze massaal gedaan! Ze laten eerst zien dat ze netjes hun handen wassen, en laten dan een aantal activiteiten zien die ze doen om zich op een dag te vermaken! Hiervoor heb ik de app Flipgrid ingezet. Deze kenden ze al en gebruikten we ook al bij een aardrijkskunde-opdracht voordat de scholen dicht gingen. Met deze app kunnen leerlingen hun eigen filmpje maken, dat bestaat uit verschillende shots. Ze kunnen filters, afbeeldingen en emoticons importeren, hun filmpje editen en daarna inleveren bij de leerkracht. Aanrader!


Heb je tips voor andere leraren die film/video/beelden in willen zetten in hun lessen op afstand?

Ik wil wel twee tips geven voor apps/websites die je nu perfect kunt inzetten bij leerlingen op het gebied van film. De eerste app (ook via de website te gebruiken) heb ik net al beschreven, Flipgrid. Dit is een app waarbij leerlingen dus zelf filmpjes kunnen maken. De leerkracht werkt vanuit een online klaslokaal-omgeving en kan een ‘topic’ bedenken en daar een opdracht over klaarzetten voor de leerlingen. Je kunt het aanpassen zoals je zelf wilt: de lengte van het filmpje, of leerlingen elkaars filmpje kunnen zien, wanneer het af moet zijn, welke bronnen leerlingen kunnen gebruiken enzovoort. Qua gebruik lijkt het een beetje op de populaire app Tiktok. Dus leerlingen begrijpen het snel en vinden het erg leuk om mee te werken!


De tweede app (of website) is Edpuzzle. Via deze app kun je filmpjes (YouTube) voor leerlingen klaarzetten die ze moeten bekijken. Je kunt dan niet alleen zien welke leerling de filmpjes heeft bekeken, maar je kunt ook in het filmpje momenten creëren waarop leerlingen kijkvragen of een opmerking van jou krijgen. Zo kun je zien of ze het ook echt begrijpen. Deze app stimuleert echt begrijpend kijken.


Via deze apps kun je ook op afstand bezig zijn met zowel film maken als film kijken! En ze hebben ook alle twee als voordeel dat ze binnen een online klasomgeving fungeren. Dus als leerkracht kun je zien wie wat heeft gedaan. Ook wel zo fijn!


MEER WETEN, VRAGEN OF OPMERKINGEN?

Wil je meer weten over een onderwerp dat in dit artikel aan bod is gekomen? Heb je vragen of opmerkingen over het artikel? Neem dan contact met ons op via filmhub@lux-nijmegen.nl of 024-3818122.


#indeklasbij #tipsvoorthuis #tips #po

024 3818122

  • Instagram
  • Facebook
  • Grey LinkedIn Icon

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?  Schrijf je hier in. 

©2019 by FilmHUB OOST